top of page
  • Foto van schrijverJohan Verest

Welk effect heeft goede copy op uw Google ranking?


“Goede reclame werkt niet noodzakelijk beter dan slechte reclame. Maar het is tenminste goed”.


Die gevleugelde woorden las ik ooit op de muur van een reclamebureau in Londen. “Een waarheid als een koe”, dacht ik bij mezelf toen. En u doet nu vast hetzelfde.


Vandaag denk ik dat nog steeds, maar iets genuanceerder. Er bestaan immers uitzonderingen op de regel. Op het vlak van uw teksten, bijvoorbeeld. Want een leuk leesbare tekst werkt altijd beter dan slechte tekst. Zelfs in het digitale universum, waar zoekrobots en algoritmes hun rationele plakken zwaaien, is de kwaliteit van de tekst cruciaal.


Want mensen lezen graag goede teksten.

Ergo: ze besteden er meer tijd aan. Gaan er eens lekker voor zitten. Klikken minder snel weg. Blijven langer plakken op uw website. Een langere leestijd wijst op kwalitatieve content. En die beloont Google met een stijging in de ranking.

 

Na het herschrijven van de Xerius website – geen makkelijke klus, want met termen als “sociale bijdragen”, “zelfstandigenstatuut” en “sociaal verzekeringsfonds” schrijft u geen poëzie – steeg de leestijd met 33 procent, van 1 minuut 45 seconden naar 2 minuten 20 seconden, wat voor Google een wereld van verschil betekent.

 

U en ik, wij zijn samen Google

Ik weet niet hoe u erover denkt, maar dat lijkt mij behoorlijk logisch. We vergeten het te vaak: u en ik, wij zijn samen Google. Ons surfgedrag baart rankings. De suggesties die we in de zoekbalk zien verschijnen, zijn door anderen ingefluisterd.

Misschien moeten we iets vaker beseffen dat achter elke vraag op Google iemand zit van vlees en bloed. Dan klinkt het opeens veel logischer dat leuk leesbare copy zoveel beter werkt.

“Copy is king” stond in hetzelfde reclamebureau op de muur. Dat koninkrijk bestaat niet meer. Maar diep in ons zijn we allemaal nog steeds verstokte royalisten.

bottom of page